19 Oktober 2009

PENIPU part 2

Berikut adalah emel balasan aku kepada SKMM setelah menerima surat daripada pihak Celcom berkaitan perkhidmatan Broadband aku..

""
Tuan,

Terima kasih di atas jawapan yang sungguh meyakinkan tersebut..pada hemat saya, jawapan sebegini adalah jawapan standard daripada menyedia perkhidmatan yang cuba menyelamatkan diri daripada diambil tindakan oleh SKMM. Saya akui yang saya menggunakan broadband di kawasan Taman Seri Keramat. Kepenggunaan saya hanyala selepas waktu pejabat. Diwaktu pejabat saya menggunakan broadband tersebut di pejabat saya di JKR WPKL di Jalan Chan Sow Lin, KL. dan kelajuan yang diberikan adalah sama seperti saya menggunakan di kawasan Taman Seri Keramat (0.3mbps). Saya sangat2 yakin sekiranya puan menanyakan pihak celcom berkaitan perkara ini, pihak celcom akan memberikan jawapan yang sama seperti jawapan terdahulu.

Pihak celcom mencadangkan agar saya menukarkan ke plan RM 68 sebulan. Sebagai pengguna, saya tidak kisah untuk menggunakan apa2 plan pun daripada celcom waima RM 200 sebulan sekiranya plan tersebut memenuhi piawaian dan syarat2 yang dijanjikan. persoalan nya, bagaimanakan nilai wang yang telah saya belanjakan sebelum ini yang mana saya tidak pun mendapat kelajuan yang dijanjikan? Mengikut perkiraan mudah matematik saya, nilai yang patut saya bayar kepada celcom yang memberikan kelajuan 0.2 mbps kepada saya hanyalah RM 5.44 sebulan (3.6/0.2 = 98/x) oleh yang demikian x= 98/16 = 5.44) oleh dengan itu pihak celcom masih berhutang dengan saya sebanyak RM 98-5.44 = RM 92.56 sebulan. Nilai ini perlu didarabkan dengan 5 bulan perkhidmatan yang telah saya guna.

Dan persoalan yang paling penting ialah, sekiranya pihak celcom telah pun mengetahui bahawa sistem di taman keramat sedang/akan ditambah baik, mangapa masih menawarkan pakej/ plan yang sama kepada saya ketika saya mendaftarkan diri untuk menggunakan perkhidmatan ini? Saya percaya saya tidak akan menang dalam hal ni, pengguna seperti saya memang akan selalu ditindas dan ditipu oleh penyedia perkhidmatan seperti celcom.

Saya berharap pihak SKMM memandang perkara ini dengan lebih mendalam. Motto 'customer is always right' selayak nya perlu ditukarkan kepada 'customer can always be fooled'..""

apa yang boleh aku lakukan lagi?

Tiada ulasan: