17 Februari 2009

Aku yang Cuti...

hari ni aku mengambil keputusan untuk cuti sakit..semalam semasa ber'YM' dengan en mizi di talian, ciri nak sakit dah terasa..bila bangun jer tido jam 6.30 pagi tadi kesakitan ini tidak terbendung lagi..

aku sebenarnya adalah pengidap sakit gout..semasa entry ini ditaip aku sebenarnya sedang melayari jaringan laman berkaitan penyakit ni..dah hampir 12 tahun aku kena penyakit ni..di sini aku turun kan beberapa info aku dapat melalui jaringan laman berkaitan penyakit ini...

Gout adalah sejenis penyakit yang dicirikan dengan kesakitan dan pembengkakan sendi yang berulang, khasnya berlaku di kalangan kaum lelaki muda atau pertengahan tahun. Ia biasanya bermula dengan satu sendi pada satu masa dan lazimnya sendi pada tapak ibu jari kaki. Paras asid urik dalam darah adalah tinggi dalam gout. Hal ini merupakan akibat daripada ketidakupayaan kimia badan mengendalikan purin, iaitu satu sebatian nitrogen yang penting untuk tenaga. Purin boleh terbahagi kepada endogenus (disintesis dalam nukleus sel badan manusia) atau eksogenus (diperolehi dari makanan). Titik akhir metabolisme purin ialah asid urik yang dihasilkan dalam hati. Kebanyakan asid urik dikumuhkan oleh ginjal melalui air kencing manakala sebahagian pula disingkirkan melalui usus. Proses-proses tersebut mengekalkan paras asid urik dalam lingkungan yang normal. Namun begitu, dalam keadaan tertentu, badan menghasilkan terlalu banyak atau menyingkirkan terlalu sedikit asid urik dan seterusnya mengakibatkan paras asid urik yang tinggi dalam darah. Dalam gout, hablur natrium urate termendak pada dan di sekeliling sendi serta tisu lembut dan menyebabkan kesakitan serta keradangan. Hablur-hablur ini juga boleh berkumpul dalam ginjal dan mengakibatkan batu karang urate malah kerosakan ginjal.

aku tertarik dengan kata-kata penulis (mungkin doktor) laman tersebut..ada pelbagai punca-punca penyakit gout yang dikenal pasti..antaranya adalah tekanan..tekanan? mcm betul kata-kata penulis tu..mungkinkah tekanan di tempat kerja sekarang memungkinkan aku diserang penyakit ni walaupon aku sudah sedaya upaya mengawal pemakanan aku??

ps: perlu dapatkan pandangan kedua berkaitan perkara ini...
pss: info di atas aku amik dari sini http://www.efarmasi.com.my/contents/selfcare/selfcare.asp?sfcrb=gout-bm.htm

1 ulasan:

Meor [SciFever] berkata...

my dear uncle..
i tagged u.. about wallet..
nnt masuk lam my blog eh.. =)

http://prosperousunderstanding.blogspot.com